Súčasťou prípravy obsahového marketingu je tvorba persony. Marketingová persona predstavuje detailný popis fiktívnej osoby, ktorá môže byť vhodným zákazníkom nášho podnikania. Bez persony môžeme len hádať, aký obsah chce naše publikum. To znamená, že sa vrátime k tvorbe obsahu okolo toho, čo vieme najlepšie. Namiesto toho, čo naše publikum potrebuje.
Čo nám môže marketingová persona priniesť?
Obsahový marketing funguje najlepšie, ak rozumieme a píšeme konkrétnym členom publika. Starostlivo vytvorené persony nám pomôžu identifikovať záujmy a motiváciu zákazníkov. Pri vytvorení persony si budeme môcť lepšie predstaviť aj to, čo zákazníkov nezaujíma. Naučíme sa našou službou vyriešiť problémy ľudí a zostať na vrchole úspešnej marketingovej stratégie.
Vytváranie persony
Na vytvorenie persony musíme dokonale poznať zákazníkov. Prepojenie stránky s Google Analytics je preto samozrejmosťou. Cez online nástroje sa naučíme odkiaľ zákazníci prichádzajú, aké zariadenie používajú alebo ako dlho sa zdržujú na stránke. Jedna persona nestačí. Na základy rôznych metrík vieme vytvoriť 3 – 5 popisov persony. Marketingová persona môže byť aj reálny zákazník a reprezentovať určitú skupinu ostatných zákazníkov. Ak ide napríklad o obchod s BIO potravinami môžeme si vytvoriť 3 základné tipy ľudí:
- Staršia žena s priemerným platom sa zaujíma o zdravú stravu pre deti aj manžela.
- Staršia žena na vyššej pozícii vo firme sa zaujíma zdravú stravu a udržanie váhy i krásy.
- Mladá žena sa rozhodla prejsť na zdravšiu stravu a hľadá základné informácie o BIO strave.
Ako pripraviť podrobný popis?
Podrobný popis persony môže mať 1 – 2 strany. Obsahuje meno, pohlavie, vek, príjem, prácu, rodinný stav, bydlisko, normálny deň, zariadenie (cez ktoré pristupuje k obsahu), potreby a problémy danej osoby. Na konci popisu ponúkneme zákazníkovi riešenie a pomoc. Persony je potrebné aktualizovať podľa potreby. Musíme sa uistiť, že zostanú v súlade so súčasnými obchodnými cieľmi.
Podrobný popis persony pre BIO potraviny
Janka má 45 rokov. Pracuje ako učiteľka na strednej škole v Košiciach. Ako učiteľka zarába 800 eur mesačne. S manželom a dvomi deťmi bývajú vo veľkom rodinnom dome na okraji mesta. Janka vstáva každé ráno o 6:00. Pripraví zdravé raňajky pre celú rodinu a o 7:00 vyráža autom do prácez. Z práce sa vracia sa okolo 17:00 hodiny, kedy si trochu oddýchne a navarí pre rodinu chutnú večeru. Cez víkend sa Janka venuje záhradkárstvu. Rada pestuje domáce ovocie aj zeleninu. Janka sa začala zaujímať o zdravú stravu pred 5. rokmi, kedy trpela migrénami. Janka zistila, že konzumáciou kvalitných potravín bolesti hlavy pomaly odchádzajú a telo sa cíti plné vitality. Preto zaradila zdravú stravu do celej domácnosti aj pre deti a manžela. V Košiciach je síce veľký výber BIO potravín, ale cena je príliš vysoká. Kedže Janka má s manželom priemerný plat, hľadá BIO potraviny za lepšiu cenovú ponuku. Zo školy je naučená pristupovať k internetu cez počítač.
Janke vieme ponúknuť široký sortiment tovaru zdravej výživy. Cena našich produktov je oproti ostatným obchodom výrazne nižšia. Pri nákupe nad 50 eur má poštovné zadarmo. Nákup doručíme Janke priamo domov. S možnosťou naplniť špajzu a „mať od nákupov pokoj“ na dlhšie obdobie. Zároveň otestujeme dostupnosť našej stráky pre počítače.
V biznise je dôležité spoznať a porozumieť zákazníkom do hĺbky.
Čítaj tiež: Ako byť kreatívny? 7 jednoduchých tipov